Mijn naam is Liesbeth Smulders. Jaren geleden ben ik door een cursus ‘Kunstgeschiedenis en Schilderen’ in aanraking gekomen met iconen. Deze maakten een enorme indruk op me. Zeker toen ik meer te weten kwam over de bijzondere manier waarop een icoon wordt vervaardigd. Om zelf te ervaren hoe dat in zijn werk gaat, en de techniek te leren, volgde ik diverse cursussen bij Marieta Rotariu. Het polimentvergulden heb ik later geleerd bij Esther den Engelse. Inmiddels geef ik zelf cursussen en ik vind het heel erg fijn dat ik deze prachtige techniek ook aan andere mensen mag doorgeven.
Het hele proces van het prepareren van de plank tot en met de laatste penseelstreek is bijzonder. De schildertechniek, waarbij gebruik gemaakt wordt van huidenlijm, krijt, eigeel en pigmenten, blijft me boeien.
Mijn ervaring is: een icoon wordt niet zozeer geschilderd, maar een icoon ontstaat als het ware, laagje na laagje, met de voortekening als basis.
Door de gelaagde opbouw zijn de onderliggende kleuren van grote invloed op het uiteindelijke resultaat. De kleurvlakken zijn nooit helemaal egaal. Dit zorgt, ondanks de misschien wat starre compositie, voor een zekere levendigheid.
Ook de symboliek spreekt mij aan: de betekenis van de gebruikte kleuren, de houding en oogopslag van de afgebeelde heiligen, de gebaren van de handen, het omgekeerde perspectief waardoor je als toeschouwer bij het afgebeelde wordt betrokken. En niet te vergeten alle verhalen en legenden omtrent een icoon en de daarop afgebeelde heilige.
Neem contact op met Liesbeth