Geplaatst op 7 april 2007
FeestdagenDe afbeelding
Naar: een tabletka uit Tver (Rusland), 2e kwart van de 15e eeuw. Op de andere zijde van het origineel staat Thomas afgebeeld, die de wonden van Jezus aanraakt, “Ongelovige Thomas” ). Zie ook: Transfiguratie op de berg Thabor.
Deze voorstelling is gebaseerd op de gebeurtenissen van Paasmorgen, toen drie vrouwen, na de sabbat, op weg gingen naar het graf met kruiden en aromatische oliën. (Zij worden daarom ook wel myrophoren, draagsters van mirre, genoemd.) Bij het graf aangekomen blijkt de zware steen voor de ingang weg gewenteld en het lichaam van Christus verdwenen. Zij treffen een jongeling aan, bekleed met een wit gewaad, die hen vertelt van de opstanding en zegt dat zij dit aan de andere discipelen moeten vertellen.
Alle evangeliën vermelden dat een vrouw of meerdere vrouwen als eerste(n) het lege graf ontdekten, maar over hun identiteit is weinig overeenstemming. Maria Cleophas, Maria Magdalena en Maria Salomé zijn vaak genoemde namen. Als de Moeder Gods op iconen als een van hen is afgebeeld, staat zij symbool voor de kerk.Een van de vrouwen op deze icoon draagt een gouden flacon met reukwater.
De in het wit geklede engel heeft een polos, een bodestaf, in de linkerhand en zit op de steen waarmee het graf was afgesloten. Met zijn rechterhand wijst hij naar de lege sarcofaag, waarin de windselen te zien zijn. Het gebeuren vindt plaats tegen de achtergrond van twee gestileerd weergegeven, trapvormige rotsformaties met een blokachtige opbouw, zo karakteristiek voor iconen.
04-2007
Formaat: 30 x 40 cm